در این مطلب در خصوص علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل ، کاربرد آنها و مزایای استفاده از علائم ریگری جرثقیل آشنا خواهید شد.

علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل

ریگری در پروژه های ساختمانی

در پروژه های ساختمانی، ریگری جرثقیل یکی از با اهمیت ترین کارهاست. در ایران، ریگر علاوه بر بازرسی و چک کردن اسلینگ ها و متعلقات باربرداری، وظیفه هدایت بار و علامت دادن به اپراتور جرثقیل را نیز بر عهده دارد. به منظور هدایت صحیح و ایمن اپراتور جرثقیل، ریگر بایستی علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل را به خوبی شناخته و از آنها استفاده کند.

موارد مورد نیاز برای ریگری

همچنین، علاوه بر اپراتور، ریگر جرثقیل هم باید با نحوه کار و محدودیت های کاری جرثقیلی که هدایت میکند تا حدود زیادی آشنا باشد. مثلا باید با مکانیزم های جرثقیل مانند بالا و پایین بردن بار، گردان و خیز بوم آشنا باشد. همچنین باید توانایی خواندن و استفاده از جدول بار (Load Chart) آن تجهیز را داشته باشد. به طور مثال نقش میزان بازشدگی جک های جرثقیل متحرک و زاویه بوم و شعاع کاری را در ظرفیت باربرداری بداند.

ریگری موثرترین و قابل اعتماد ترین روش برای هدایت اپراتور

با اینکه استفاده از بیسیم و سایر وسایل ارتباطی الکترونیکی برای هدایت اپراتور، مورد قبول است. استفاده از علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل، موثرترین و قابل اعتماد ترین روش است. لوازم ارتباطی الکترونیکی، می توانند مشکل پیدا کرده و اپراتور و ریگر را بدون ارتباط باقی گذارند. همچنین تداخل موج و کانال های بیسیم هم در کارگاه ها متداول است.

وقتی اپراتور و ریگر جرثقیل هر دو علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل را به خوبی بشناسند، می توان با اطمینان بیشتری عملیات باربرداری را انجام داد. علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل متحرک (Mobile Crane) در این قسمت به صورت متحرک آورده شده است. این علائم ریگری جرثقیل به صورت اختصاصی توسط پارس جرثقیل تهیه شده است. کپی با ذکر منبع بلا مانع است.

استفاده از علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل مزایایی را نسبت به سایر روش ها دارد:

  •  شفافیت دستور- علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل، ابهام در فرامین را به حداقل می رسانند.
  • سرعت عمل – در علائم دستی ریگری، علائم شنیداری تبدیل به علائم دیداری می شوند و به همین دلیل سرعت ارتباط بین اپراتور و ریگر جرثقیل می تواند تا حد زیادی بالاتر رود.
  • ارتباط بدون تاخیر – علائم صوتی ممکن است با تاخیر در ارسال و یا اشتباه در برداشت مواجه شوند. موردی که در علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل حذف می شود.
  • عدم تاثیر آلودگی صوتی – یکی از مهمترین دلایل استفاده از علامتهای ریگری استاندارد جرثقیل، این است که به شنیدار وابسته نیست. بسیار مشاهده شده که در پروژه ها به دلیل وجود ماشین آلات و ژنراتور های پر سر و صدا، افراد ملزم به استفاده از گوشی حفاظتی می شوند و یا صدای اپراتور و ریگر در سمت مقابل شنیده نمی شود. در این مواقع استفاده از علائم دستی ریگری می تواند کارگشا باشد.

ریگری در محیط با نواحی دید کم

مطابق دستور العمل های ایمنی OSHA ، هنگامی که بار و یا نواحی اطراف آن به طور کامل در دید اپراتور نباشد و یا هنگامی که در مسیر حرکت تجهیز و یا بار مانعی وجود دارد و یا اینکه مدیر پروژه و یا اپراتور با در نظر گرفتن شرایط ایمنی کارگاه این ضرورت را احساس کنند، فرد علامت ده بایستی در عملیات باربرداری مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل بازرسی جرثقیل و لیفتراک و صدور گواهی سلامت:

  • درخواست مشتری مبنی بر انجام بازرسی فنی و ارسال مشخصات تجهیزات از قبیل نوع، مارک، مدل، تناژ و …
  • انجام بازرسی فنی توسط شرکت بازرسی مطابق با چک لیست های معتبر و بررسی قطعات و عملکرد تجهیز
  • ارائه گزارش کامل بازرسی فنی به تفکیک هر تجهیز و تایید یا عدم تایید کلیه قطعات
  • در صورت عدم وجود عیوب و مغایرت های حیاتی، انجام تست بار
  • در صورت عدم سلامت قطعات، تعیین فرصت جهت برطرف کردن موارد و سپس انجام تست بار ( LOAD TEST )
  • صدور گواهینامه سلامت